طرز کار فر قنادی

در تمامی سایت ها و مقالات تبلیغات بسیار زیادی در خصوص انواع فر های قنادی و فر های پخت نان و شیرینی دیده ایم و این فعال بودن تولیدکنندگان دستگاه های پخت نان و شیرینی را به کاربران نمایش میدهد و از این  باب  از تمامیه فعالین و همکاران محترم سپاس گذاریم ؛

ولی آیا تا کنون علم برخورد با دستگاه های فر قنادی و امثال آن را  کسی بازگو کرده است ؟

کدام تولید کننده ی عزیز جزییات  فر قنادی خود را در اختیار قناد و مشتری خود قرار داده تا میزان خرابی و استهلاک  فر های پخت به حداقل ممکن رسد؟

آیا سیاستی پشت پرده ی این اقدام میباشد؟

به راستی چرا هیچگاه تولید کنندگان فر های پخت نان و شیرینی اطلاعات مفید در خصوص  علم سیالات و متالوژی فلزات  به کار رفته در  فر های قنادی و فانتزی خود و حتی سایر دستگاه های  وابسته را در اختیار کاربران قرار نمیدهند؟

 

امروزه اگر توانایی برخورد با ویژگی های متریال های به کار رفته در کار خود را نداشته باشیم  ،بایستی قبول کنیم که حرفه و فن خود رو به زوال و نابودیست ،چرا که با قیمت های افسار گسیخته ونوسانات بازار و در دسترس نبودن نقدینگی ،تولید کننده ای توانایی رقابت در بازار صنایع غذایی را دارا میباشد که اولا بیشترین استفاده از ویژگی های متریال دستگاه فر قنادی اش را صورت دهد و در ثانی روند استفاده صحیح از فر های قنادی و فر های پخت نان های فانتزی را با دید سرمایه گذاری بر روی ارتقای سطح مشتری خود یعنی قناد و یا کافه داران نان  ،در اختیار نانوایان و قنادان قرار دهد.

در این مقاله هدف رسیدن به مطالب فوق الذکر بوده که به اختصار برخی از این موارد که شایان ذکر میباشد را بیان میکنیم.

روند صحیح برخورد و نگهداری فرقنادی و فرپخت نان فانتزی بخاردار:

پیش از عنوان کردن هر مطلبی بایستی گفت که شرایط نگهداری فرقنادی با فرپخت نان فانتزی که در بازار با عنوان فربخاردار  هم شناخته میشود  کاملا متفاوت بوده که در اینجا به اختصار توضیحات ارائه خواد شد.

فر قنادی:

فرقنادی به دلیل اینکه تنوع محصول بالایی را بایستی در داخل خود پخت کند  بسیار حایز اهمیت بوده که  کدام محصول را در ابتدای شروع فعالیت کارگاه قنادی  و کدام محصول را در پایان شیفت کاری  پخت شود .پس بایستی اولویت بندی پخت را در نظر بگیریم و سعی شود  دمای دستگاه فرقنادی  هماننده نمودار سینوس در بازه ی 0 تا 180 درجه باشد  یعنی در شروع شیفت پخت شیرینی های دما پایین، میان روز پخت شیرینی های با دمای حداکثری و در پایان روز مجددا پخت شیرینی های دما پایین

اگر مورد بندی کنیم  میبایست گفت:

1)اولویت بندی دمای پخت

2)سرد کردن فر قنادی در پایان شیفت کاری:

بسیاری از دوستان با سهل انگاری وبه زعم خود ، دید اقتصادی  که دمای فر را برای شیفت فردا پایین نیاوریم ،از سرد کردن و خنک کردن فر در پایان شیفت کاری دوری میکنند و برخی تولید کنندگان هم تبلیغات سیو انرژی و دما  ی فرقنادی خود را در این باره  انجام میدهند که کاری بسیار غلط و اشتباه بوده ،چرا که خنک نکردن فر  و اجازه ی پایین نیامدن دمای فر  و نداشتن سیستم خنک کننده   در فرقنادی باعث میشود تا بدنه ی فر و منبع حرارت فر دچار خزش شده و این مطلب عمر فر قنادی را به نصف کاهش داده و علاوه بر آن در یکنواختی پخت نیزتاثیر گذار میباشد .

فریمان با قرار دادن سیستم خنک کنده در فرقنادی  این مطلب را برای قنادان بسیار راحت تر کرده  است.

3)عدم  هماهنگی در به کار گیری سیستم سیرکولاسیون و مشعل:

زمانی که سیستم سیرکولاسیون  از مدار خارج باشد و اپراتور فرقنادی آن را روشن نکند عملا دمای ایجاد شده در منبع حرارت فرقنادی منتقل نخواهد شد و گرمای ایجاد شده توسط مشعل در سطح منبع حرارت باقی میماند و این عمل باعث میشود نه تنها دمای فیک و دروغین به اپراتور نمایش داده شود بلکه عمر مفید منبع حرارت فرقنادی را به یک دهم حالت استاندارد کاهش میدهد

فریمان با فعال کردن سیستم همزمانی سیرکولاسیون و مشعل  توانسته خطای انسانی پراتور  و این اشتباه فاجعه بار را  کاملا رفع کند به این صورت که تا مادامی که سیستم سیرکولاسیون فرقنادی بر مدار قرار نگیرد ،سیستم دما و مشعل اجازه ی روشن شدن را نخواهد داشت .

4)اهسته بستن درب فر قنادی:

 بسیاری از قنادان عزیز هنگام قرار گیری محصول در فرقنادی خود درب آم را به شدت در حالت بسته شدن قرار میدهند که 80 درصد از آن به خاطر نوع طراحی تولید کننده محترم بوده و 20 درصد از آن به دلیل سهل انگاری قناد میباشد .

زمانی که درب دستگاه فر قنادی به سرعت و شدت بسته شود ،به علت سنگینی این عضو از دستگاه  ضربه ی سنگینی بر پیکره  و شاسی و اسکلت بندی دستگاه وارد شده که این اقدام در دراز مدت نه تنها باعث تغییر در ظاهر دستگاه شده بلکه عمر مفید قطعات الکترونیکی به کار رفته در سیستم کنترلر           فر قنادی را بسیار کاهش میدهد.

فریمان درب دستگاه خود را به گونه ایی طراحی کرده که  با کوچک ترین حرکت دستک به دستگیره و بدون نیاز به فشار و یا شدت باز و یا بسته شود که این مطلب علاوه بر سهولت در عملکرد دستگاه مطالب فوق الذکر را پوشش میدهد.

5) دریچه  تخلیه هوای کابین:

طبق استاندارد 5648 و 5650 اداره کل استاندارد مبنی بر استاندارد های لازم الاجرا برای فرقنادی حرارت غیر مستقیم و فر های شیرینی پزی و نان فانتزی

بایستی برای ایمنی و سیستم عملکرد بهینه، دریچه ایی دارای دمپر برای تبادل هوای درون فر با محیط بیرون از فرقنادی را سازنده فرقنادی تعبیه  کرده باشد که ضمن رعایت کردن نکات ایمنی در فرقنادی،کیفیت پخت مناسب تری در اختیار  قنادان عزیز قرار دهد.

لذا برای حفظ و نگهداری از دستگاه لازم الاجرا میباشد کههوای خروجی از این دریچه توسط دودکشی به بیرون از  محیط کارگاه قابلیت انتقال داشته باشد که گرمای خروجی از این دمپر در زمان باز بودن،  باعث خرابی تجهیزات نصب شده در سقف فرقنادی ،نشود.

6)اگزاست یا دودکش فر:

دودکش فر بایستی حتی المقدور در مسیر مستقیم و بدون خم و زانو به بیرون منتقل گردد و الزاما برای منظم کارکردن مشعل فرقنادی و ایمنی ،

نصب کلاهک اچ و ایمنی که از ورود باد و باران و اجسام به داخل دودکش جلوگیری کند،الزامی و ضروری میباشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *