راهنمای کامل و جامع راه اندازی یک کارگاه قنادی

هر شخصی که قصد راه اندازی  مجموعه تولیدی شیرینی که تحت عنوان قنادی و یا شیرینی فروشی شناخته میشود را داشته باشد ،تعداد زیادی مشغله و چالش  را باید پشت سر بگذراند از این رو مجموعه فریمان قصد دارد این چالش ها  و دغدغه ها را با بیانی ساده مطرح کند تا این دسته از عزیزان  با پشتوانه ی اطلاعاتی قوی تر و دقیق تر وارد این حوزه شوند.

اولین چالش: مکان

دو مدل  قنادی وجود دارد :
دسته اول مجموعه هایی که کارگاه و فروشگاه در یک مکان بوده   و دسته یدوم که کارگاه و فروشگاه از یکدیگر فاصله زیادی داشته  .
در هر  دو دسته ب دلایلی که عرض خواهم کرد مکان بسیار حائز اهمیت میباشد.
دسته اول:
این دسته حتی المقدور بایستی مکانی را جهت انجام کار انتخاب کنند  که مرکز شهر باشد و از رفت و آمد زیادی برخوردار باشد  زیرا هنگام پخت شیرینی جات با فر قنادی ،بوی  بسیار دلپذیری متصاعد شده که عقل از هوش برده و هر سیری را گرسنه کرده  . در ثانی بایستی محلی قرار گیرد که علاوه بر  رفت و آمد زیاد ،محل پارک برای خودرو هم داشته باشد.
ثالثا ؛ چه فروشگاه و کارگاه در یک محل باشد و چه نباشد ،حتی المقدور بایستی  محل قرار گیری کارگاه به صورتی باشد که  ماشین آلات  شامل فر قنادی گردان و خمیر گیر و میکسر و ….. به راحتی وارد و خارج شوند تا از ایجاد هزینه های گزاف دمونتاژ در محل جلوگیری شود.
چالش دوم :
انتخاب فر قنادی
فر قنادی به دلیل اینکه اکثر  محصولات نهایی یک کارگاه قنادی از این دستگاه بوده و بعد از خروج محصول از فر قنادی مستقیما به دست مصرف کننده میرسد ، یک ابزار و دستگاه کلیدی و مهم  در کارگاه قنادی به حساب می آید؛ پس با من همراه باشید تا  نکات کلیدی در انتخاب شایسته و درست یک فر قنادی گردان را به شما آموزش دهم.
1-منبع حرارتی فر قنادی بایستی الزاما از جنس استیل ضد مغناطیس(آهن ربا جذب نکند) باشد .هر جنس دیگری اعم از فولاد،چدن، آهن و…. که باشد عدم شناخت تولید کننده نسبت به فر قنادی تولید شده توسط شرکتش را رسانده و از نظره بنده اگر شرکتی منبع حرارتی(کوره) را از جنس های فوق الذکر ساخته باشد؛ غیر قابل اعتماد میباشد.
پس ابتدا جنس منبع حرارتی دستگاه را با یک آهنربا تست کنید.
2-پخت یکنواخت فر قنادی گردان ؛چالشی بوده که بیش از ربع قرن تولید کنندگان زیادی  با آن دست و پنجه نرم کرده  و حتی بعد از این همه مدت ،بسیاری از دوستان توانایی  دستیابی به پخت یکنواخت در یک فر قنادی را نداشته و این چالش راحل نشده ، بر عهده ی قناد و تولید کننده شیرینی جات می گذارند که نشان از عدم توانایی آن شرکت می باشد
نکات بسیاری در  پخت یکنواخت فر قنادی گردان دخیل بوده که  از حوصله ی شما عزیزان خارج میباشد ولی  به اختصار نکاتی شامل ضخامت دریچه های هوا، زاویه ی پرتاب  و خروجی هوا، طراحی صحیح  منبع حرارتی ، عایق بندی و ……  در یکنواختی پخت فر قنادی حائز اهمیت میباشد  .
3-عایق بندی یک فر قنادی  هم در مصرف  گاز و برق کارگاه قنادی موثر بوده و هم در کیفیت محصول خروجی از فر قنادی گردان و هم در راندمان کاری کارگران تاثیر گذار میباشد. زیرا اگر عایق بندی فر گردان درست و اصول مهندسی در آن رعایت نشده باشد  ،اولا محیط کارگاه را گرم کرده  که نیازمند هزینه جهت رفع این گرما در فصول گرم سال است و باعث  کاهش توانایی کارگران شده    و دوما به دلایلی که در بالا ذکر شد،باعث عدم رسید به یک چختی یکنواخت در فر قنادی میشود  و سوما؛ عمر فرقنادی شما بسیار کمتر از حالت عادی میشود
پس به عایق بندی یک فر قنادی اهمیت دهید.
4-نه تنها فرقنادی ،بلکه هر دستگاهی که با برق و گاز فعالیت می کند ، دچار خرابی می شود پس خرید فر قنادی  از شرکتی که اولا  تمامیه قطعات را طبق یک نقشه و یک اصول از پیش تعیین شده  طراحی و تولید میکنند و دوما ضمانت دهی نسبت به تامین قطعات و آموزش برای تعمیرات و نگهداری از فر  را  به مشتریانش می دهد  برای تمامیه افرادی که میخواهند یک کارگاه قنادی و شیرینی فروشی داشته باشند ، الزامیست.
پس تامين قطعات و خدمات پس از فروش بسیار مهم در انتخاب هر دستگاهی میباشد.
5-نگهداری از هر دستگاهی ، در کیفیت و عمر آن دستگاه بسیار تاثیر گذار خواهد بود .
تولیدکنندگان حرفه ایی ؛دستگاهی طراحی و تولید میکنند که  نیاز نگهداری از آن دستگاه را به حداقل رسانده باشند و یا  در طراحی دستگاه ،آسان بودن نگهداری حتما لحاظ  شده باشد.
نگهداری آسان از فر قنادی بسیار مهم در انتخاب شرکت تولیدی میباشد.
چالش سوم :
انتخاب سایر دستگاه های مورد نیاز:
فر قنادی به دلیل پیچیدگی و حساسیت بالایی که دارد سعی شد به شکل مجزا و کامل مطلب برای شما عزیزان توضیح داده شود  و بسیاری از این نکات را در انتخاب  سایر  دستگاه ها بایستی  رعایت کنیم
اکنون به بررسی سایر دستگاه ها می پردازیم.
خمیرگیر:
سایز درست خمیر گیر هم در قیمت آن و هم در اقتصادی عمل کردن کارگاه بسیار اهمیت دارد.
اندازه ی پاتیل خمیرگیر باید بر اساس میزان تولیدی کارگاه باشد  زیرا اگر بزرگ باشد ، دور ریز خمیر زیاد میشود و اگر کوچک باشد، زمان را از کارگر شما میگیرد .
خمیرگیر باید بدون لرزش و صدا کار کند و این یک تست ساده جهت انتخاب درست یک خمیرگیر به حساب می آید.
پهن کن قنادی(کره پهن کن):
این دستگاه عمدتا برای شیرینی های  کره ایی کاربرد داشته و کیفیت غلطک ها و نوار نقاله هایش در باز کردن خمیر های شیرینی های کره ایی  تاثیر گذار میباشد.
بهترین تست برای این دستگاه لرزش و صدا و عبور کاغذ از مابین غلطک هایش میباشد ، یعنی پهن کن قنادی خوب است که بتواند خمیری به ضخامت کاغذ را از بین خود عبور دهد.
میکسر قنادی:
این دستگاه نیزداشتن  لرزش و صدا دلیل محکمی بر عدم کیفیت مناسب دستگاه میباشد
پس قبل از خرید حتما دستگاه را روشن کنید و این تست ساده را بگیرید
یک میکسر قنادی باید در حالت خالی هم بی صدا و لرزش باشد.
دیس قنادی:
دیس قنادی گرچه یک تجهیز ساده برای کارگاه قنادی میباشد ولی در کیفیت محصول بسیار اهمیت دارد.
یک دیس قنادی ترجیحا بایستی مفتول دار باشد تا از تاب خوردگی سینی جلوگیری کند .
یک دیس قنادی از جنس آهن بایستی حتما از ورق های روغنی ساخته شده باشد.
یک دیس قنادی بایستی ضخامتی کمتر از 0.8 میلیمتر نداشته باشد که  برای یک سینی 60*40 وزنی حدود 2100 گرم  با این ضخامت میشود.
یک دیس قنادی که برای داخل فر قنادی استفاده میشود نباید از جنس گالوانیزه انتخاب شود زیرا گالوانیزه در معرض حرارت گاز های سمی از خود متصاعد میکند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *