چگونگی کارکرد دستگاه پخت نان دوار

معرفی تجهیزات مورد نیاز نانوایی و قنادی

مقدمه:

در مقالات قبلی در مورد تجهیزات کافه بیکری اطلاعات مفیدی ارائه کردیم. اما در این مقاله قصد داریم در ارتباط با تجهیزات و لوازم مورد نیاز در قنادی ها صحبت کنیم. اگر به دنبال راه اندازی قنادی هستید ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.  یکی از پرمصرف ترین محصولات در صنایع غذایی تجهیزات نانوایی و قنادی است، این تجهیزات صنایع غذایی در صنعت نان و شیرینی استفاده می شود از آنجایی که مصرف نان و شیرینی در ایران بسیار است،  تجهیزات مورد نیاز برای تولید این محصولات غذایی بازار بزرگ و بسیار وسیعی دارد. در ادامه به معرفی انواع تجهیزات نانوایی و فر قنادی می پردازیم و سپس اهمیت استفاده از این تجهیزات را با بالاترین کیفیت توضیح می دهیم.

تجهیزات قنادی و نانوایی

در ابتدا به صورت گزینه ای با تجهیزات مهم و کاربردی در همه ی قنادی ها آشنا شوید. تجهیزات با توجه به نوع کاربرد آن متغییر هستند و نمیتوان برای همه ی قنادی ها از یک نوع دستگاه و تجهیزات استفاده کرد . با این حال فروشگاه فریمان سعی کرده است بهترین تجهیزات با کیفیت بالا را ارائه دهد. از مهم ترین تجهیزات نان و شیرینی پزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دستگاه ورز دادن

دستگاه ورز دادن که برای ورز دادن خمیر و تهیه خمیر استفاده می شود، یک قطعه مهم از تجهیزات شیرینی پزی و نانوایی است. در واقع برای تهیه شیرینی یا کیک باید همه مواد اولیه را به کمک دستگاه سنتی به خوبی مخلوط و مخلوط کرد. قنادی ها با حرکت چنگک و پارو همه مواد را با هم مخلوط کرده و خمیری کاملا صاف و آماده برای پخت تهیه می کنند.

به طور کلی از آرد نان برای تهیه خمیر و ترکیب آن برای تهیه نان، کیک و شیرینی خوب استفاده می شود. قبل از تولید و عرضه این دستگاه، پخت خمیر به صورت دستی انجام می شد و این روش علاوه بر نیاز به تلاش زیاد، زمان بر نیز بود و خمیر دستی با انواع مشکلات مواجه می شد. من بودم اما با ساخت این دستگاه که در ظرفیت های مختلف در بازار موجود است، آشپزها و نانوایان می توانند در سریع ترین زمان ممکن خمیر نرم، لطیف و کاملی را بدون دخالت کسی تهیه کنند.

 فر قنادی

فر و توستر یکی از مهم ترین تجهیزات نانوایی و قنادی هستند. فرهای قنادی به دو گروه فرهای چرخشی و فرهای طبقه ای تقسیم می شوند. تمامی نان ها و شیرینی ها باید در فر صنعتی پخته شوند تا مصرف شوند. به همین دلیل کوره ها در اشکال و اندازه های مختلف تولید می شوند تا نیاز صنایع مختلف را برطرف کنند. در فر و توستر معمولا از روغن های مختلفی استفاده می شود. برخلاف مدل های قدیمی که از سوخت دیزل استفاده می کنند، شومینه های جدید از گاز طبیعی یا برق برای تولید گرما استفاده می کنند. مدل های حرفه ای تر نیز از فن ها برای انتقال حرارت یکنواخت استفاده می کنند.

 دستگاه خمیر گیر

برای گرفتن خمیر و ورز دادن از دستگاه ورز دهنده استفاده می شود. از این واحدها برای مخلوط کردن مواد نان و خمیر استفاده می شود. پس از اینکه خمیر مخلوط و سفت شد، این دستگاه خمیر را ورز می دهد تا برای رفتن به فر گردان قنادی آماده شود.

میکسر یا همزن

اگر نمی خواهید از خمیر همزن استفاده کنید از همزن های معمولی استفاده کنید و نکته دیگر برای مخلوط کردن انواع مواد از آنها استفاده کنید. میکسرها تجهیزات آشپزخانه و همزن محسوب می شوند و در اندازه های مختلف موجود می باشند و بسته به ظرفیت تولید می توانند مواد مختلفی را با هم مخلوط کنند.

 قالب

شیرینی ها و نان های مختلف به قالب های متفاوتی برای پخت نیاز دارند. قالب ها از تجهیزات مهم نانوایی و شیرینی پزی هستند که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. قالب ها می توانند شکل اصلی محصول را تعیین کنند و بنابراین نقش مهم و تعیین کننده ای دارند. قالب های شیرینی بر بازاریابی و تبلیغات محصولات نیز تأثیر گذاشت.

یخچال

یخچال در این لیست گنجانده شده است، اگرچه در نگاه اول ممکن است مورد مهمی در نظر گرفته نشود. اما همه در صنعت شیرینی پزی می دانند که یخچال یکی از مهم ترین تجهیزات نانوایی و قنادی است. همچنین از یخچال برای نگهداری مواد اولیه و نگهداری خمیر و خامه قنادی استفاده می شود. برخی از مدل های شیرینی پس از تولید باید در یخچال نگهداری شوند تا تازگی خود را حفظ کنند.

انواع ابزار پخت نان

در این قسمت انواع ابزار و تجهیرات نانوایی را معرفی می کنیم:

تنور نان

فر نان یکی دیگر از تجهیزات پخت است که در انواع فرهای گازی و برقی تولید و عرضه می شود.

برای پخت انواع نان می توان از انواع فر استفاده کرد. نان ساز چوب ساج نیز یکی دیگر از وسایل مهمی است که از انواع چدن، خاک رس، آهن و استیل ساخته می شود که با نان ساز می توانید نان را بدون فر و با استفاده از چوب ساج بپزید.

فر برقی برای پخت نان

از جمله ویژگی های فر برقی می توان به بهداشت برشته کردن، قابلیت پخت هر نوع نان، برشته کردن خودکار، برنامه های مختلف پخت و مصرف انرژی اشاره کرد برق بالای فر یکی از معایب این فر برقی است.

نحوه استفاده از فر برقی

فرهای برقی یک قسمت مرتفع دارند که با برق گرم می شود و می توانید خمیر را آماده کنید و روی این قسمت مرتفع کشیده و ببندید تا بلافاصله نان درست شود. دستگاه نان را از طریق عناصر در بالا و پایین شکل محدب درست می کند. کف فر قنادی برقی چوبی نیست و خیلی راحت تمیز می شود.

خمیر پخش کن

این دستگاه دارای 2 غلتک و یک تسمه نقاله می باشد، این دستگاه در عرض های مختلف 33، 40، 50 و 60 سانتی متر تولید و عرضه می شود، بنابراین با کمک این دستگاه می توانید نان هایی با عرض های مختلف تهیه کنید. برای این دستگاه دسته ای تعبیه شده است که به کمک آن می توان غلتک ها را به هم نزدیک یا دور کرد و در نتیجه ضخامت خمیر را کم یا زیاد کرد. جلوی این دستگاه یک تسمه نقاله قرار دارد و پس از عبور از غلطک ها، خمیر به کمک این تسمه نقاله روی میز آشپز یا سرآشپز قرار می گیرد.

سخن آخر

در  نهایت، تجهیزات نانوایی و فر گردان قنادی باید با رعایت استانداردهای بهداشتی و ایمنی مناسب استفاده شوند. این امر شامل استفاده از لوازم محافظ برای کارگران، تمیز نگه‌داشتن محیط کار و رعایت دستورات ایمنی در فرآیندها و استفاده از مواد ایمن و مطابق با مقررات است. شما عزیزان می توانید این تجهیزات را از گروه صنعتی فریمان بزرگترین تولید کننده فرهای قنادی و تجهیزات نانوایی تهیه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *